هزینه وکالت تعویض پلاک چقدر است؟

هزینه وکالت تعویض پلاک خودرو چقدر است؟
هزینه وکالت تعویض پلاک چقدر است؟

هزینه وکالت تعویض پلاک چقدر است؟

به هنگام فروش خودرو صفر یا کارکرده مهمترنی واساسی ترین کاری که باید انجام گیرد نقل وانتقال سند می باشد که شامل پروسه تنظیم قرارداد یا مبایعه نامه، مراجعه حضوری به دفاتر تعویض پلاک و دفاتر اسناد رسمی می شود.
در معاملات خرید و فروش خودرو بعد از تنظیم قرارداد و مبایعه نامه، خریدار و فروشنده همزمان با هم به دفاتر تعویض پلاک رجوع می کنند تا پلاک قبلی برداشته و پلاک جدید جایگزین شود. گاهی اوقات خردیار و فروشنده به دلایلی نمی توانند به دفاتر تعویض پلاک رجوع کنند که در این حالت وکالت نامه تنظیم میشود و موضوع هزینه وکالت تعویض پلاک مطرح میشود.
 
در این مقاله از مجموعه مقالات حقوقی اتو گالری حیدر قصد داریم به موضوع وکالت نامه تعویض پلاک و هزینه وکالت نامه بپردازیم.
 

ضرورت تعویض پلاک به هنگام فروش خودرو

اطلاعات هویتی مالک خودرو از طریق پلاک خودرو در اختیار پلیس قرار می گیرد و به هنگام فروش خودرو تعویض پلاک خودرو به این جهت ضرورت دارد تا تمامی اطلاعات هویتی مالکان خودرو و سوابق جرائم و اعمال خلاف قانون در سامانه ثبت و قابل پیگیری باشد.
 
همچنین تعویض پلاک خودرو در کاهش هزینه های ثبت معاملات تاثیرگذار است و هرچند فروشنده هزینه وکالت تعویض پلاک خودرو را می پردازد اما در هزینه نهایی ثبت معاملات صرفه جویی میشود.
 

وکالت تعویض پلاک چیست و هزینه وکالت چقدر است؟

در زمان فروش خودرو با حضور فروشنده و خریدار در دفاتر تعویض پلاک، پلاک جدید جایگزین پلاک قدیمی می شود و در اینجا موضوع وکالت و هزینه وکالت مطرح نیست. 
اما زمانی که فروشنده و خریدار به دلایلی قادر به حضور در دفاتر تعویض پلاک خودرو نباشند، وکالت تعویض پلاک مطرح می شود که هزینه ای هم دربر دارد. در چنین شرایطی وکالت تعویض پلاک و یا وکالت فروش داده میشود که هزینه های متفاوتی دارند.
 
- در وکالت تعویض پلاک، فروشنده به خریدار وکالت می دهد تا فرایند تعویض پلاک بدون حضور فروشنده انجام گیرد و در آخر کار فروشنده به دفترخانه مراجعه کرده و سند قطعی فرو شرا تنظیم میکند. در این حالت فروشنده 2 بار در محضور حضور پیدا می کند.
 
- در وکالت فروش، فروشنده یکبار برای اعطای وکالت در محضر حضور پیدا می کند و هزینه بیشتری نسبت به وکالت تعویض پلاک دارد.
 
هر دو نوع این وکالت محدودیت زمانی دارند و در زمان مشخص شده کار باید انجام گیرد. در موضوع وکالت نامه فروشندگان دقت داشته باشند که از دادن حق وکالت خودداری کنند.
 

هزینه وکالت تعویض پلاک خودرو چقدر است؟

هزینه تعویض پلاک خودرو هر چهار سال یکبار تغییر می کند و در سال 1399 هزینه وکالت تعویض پلاک خودرو 140 هزار تومان تعیین شده است که تا سال 1403 تغییری نخواهد کرد.
نکات مهم و ضروری در رابطه با هزینه وکالت تعویض پلاک خودرو
هزینه وکالت تعویض پلاک خودرو توسط فروشنده پرداخت می شود و خریدار مسئولیتی در قبال پرداخت هزینه وکالت تعویض پلاک خودرو نخواهد داشت.
 
1- مبلغ پرداخت شده بابت تعویض پلاک در سند وکالت، در انتهای آن، ثبت می‌شود.
 
2- هزینه‌ای که فروشنده باید بابت تعویض پلاک خودرو داخلی بپردازد با خودرو خارجی یا وارداتی فرقی ندارد.
 
3- در صورتی که در طی موعد مقرر، پلاک تعویض نشود، وکالت از اعتبار ساقط شده و باید مجددا تمدید شود. در این حالت مبلغ تمدید وکالت نامه دقیقا معادل مقدار تنظیم اولیه وکالت نامه است.
 
4- در صورتی که هزینه‌ای بیشتر از مقدار گفته شده که نرخ مصوب و قانونی است، اخذ گردد، خلاف قانون است
 
مهم: در صورتی که قصد داشته باشید وکالت نامه تعویض پلاک خودرو را تمدید کنید می توانید در دفترخانه سندی به اسم ( اقرارنامه اصلاحی) تنظیم کنید که سندی مشابه وکالت تعویض پلاک خودرو می ابشد و هزینه ای کمتر از آن دارد.
 

مدت زمان اعتبار وکالت تعویض پلاک خودرو چقدر است؟

مدت زمان اعتبار وکالت تعویض پلاک خودرو توسط فروشنده تعیین می شود و این وکالت نامه می تواند مدت دار باشد یا بدون تعیین محدوده زمانی مشخصی باشد و در هردو صورت هزینه پرداختی توسط فروشنده یکسان می باشد.
بهتر است وکالت تعویض پلاک خودور مدت دار باشد زیر در صورتی که خریدار تعلل کند فروشنده به مشکل برمی خورد.
 
مدارکی که فروشنده برای وکالت به خریدار باید به دفاتر ارائه دهد:
برای دادن وکالت تعویض پلاک خودرو از فروشنده به خردیار، باید مدارکی از قبل فراهم شده باشد تا به راحتی این وکالت نامه تنظیم شود. این وکالت صرفا برای تعویض پلاک خودرو اعتبار و کاربرد دارد.
 
• فاکتور خرید از کارخانه یا برگه گمرک برای خودروهای وارداتی
• بنچاق‌های ابتیاعی
• شناسنامه مالکیت (برگه سبز)
• اصل شناسنامه و کارت ملی
• آدرس، کد پستی و شماره تلفن خریدار که در این حالت نقش وکیل را دارد 
• تعیین مدت زمان اعتبار وکالت نامه
 
بعد از تعویض پلاک، لازم است که فروشنده و خریدار به محضر مراجعه کنند تا سند قطعی فروش در دفتر اسناد رسمی تنظیم شود. البته همانطور که گفته شد، در صورتی که وکالت فروش داده شود در این مرحله نیازی به حضور فروشنده نیست و هزینه آن در مقایسه با هزینه وکالت تعویض پلاک بیشتر است.
 
مدارکی که بابت تنظیم سند نهایی فروش لازم هستند:
• نسخه اصلی کارت ملی و شناسنامه طرفین
• سندهای تأیید کننده مالکیت خودرو (برای بار اولی که خودرو به فروش می‌رسد همان برگه شرکت تولیدی خودرو و گمرک است و برای بار چندمی که یک خودرو به فروش می‌رسد، منظور آخرین بنچاق دفترخانه است)
• برگه تأییدیه تعویض پلاک
• نسخه اصلی بیمه شخص ثالث معتبر
• نسخه اصلی کارت سوخت هوشمند 
• برگه عوارض خودرو که فروشنده باید ثابت کند بدهی و کلیه جرائم را پرداخت کرده است
 
در صورتی که این مراحل با وکالت دادن فروشنده به خریدار انجام شده باشد، هزینه وکالت تعویض پلاک به هزینه انتقال و ثبت سند اضافه خواهد شد.