راهنمای نوشتن قولنامه ماشین

نکات مهم در نوشتن قولنامه ماشین
راهنمای نوشتن قولنامه ماشین

راهنمای نوشتن قولنامه ماشین

هر جایی که صحبت از معامله ماشین باشد شما چه به عنوان خریدار یا فروشنده لازم است موارد و نکاتی را از نحوه تنظیم و نوشتن قرارداد اولیه خودرو که مبایعه نامه یا قولنامه ماشین نامیده می شود بدانید. حال این قولنامه می تواند دستی نوشته شود و یا در فرمت های تایپ شده آماده که در هر دو صورت با امضا هایی که پایین قرارداد زده می شود وجاهت قانونی می گیرد و باید قبل از امضا که شما را ملزم و متعهد به اجرای بندها و ماده های قولنامه می کند نسبت به خواندن و درک کامل مبایعه نامه اقدام کنید.

 

اصول اولیه نوشتن قولنامه ماشین

هر قولنامه ای دارای بخش های مختلفی می باشد که هر بخش را ماده می نامند. اگر قولنامه ما بصورت از پیش نوشته شده و تایپ شده باشد نیاز به نوشتن ماده های قولنامه نیست و تنها لازم است که بخش های مربوط به خود را تکمیل کرد. اما اگر قصد دارید قولنامه خودرو را بصورت دستی بنویسد لازم است تمامی ماده ها و بخش ها را بنویسید و در قولنامه خود جای دهید.

اجزا و ماده ای یک قولنامه خودرو

ماده اول: مشخصات طرفین قرارداد(خریدار و فروشنده)

در هر قولنامه ای معمولا دو طرف به عنوان خریدار و فروشنده اقدام به تنظیم قرارداد و معامله می کنند. اولین ماده ای که در قولنامه ماشین درج میشود مشخصات خریدار و فروشنده شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه و محل صدور آن، تاریخ تولد، کد ملی، شغل، آدرس محل سکونت و شماره تلفن است.

اگر طرف قرارداد ما شخص حقوقی باشد مشخصات شامل نام شرکت، شماره ثبت، شناسه ملی، کد اقتصادی، نشانی، کد پستی، نام صاحبان امضای مجاز (کسانی که در شرکت باید یک قرارداد را امضا کنند تا قرارداد دارای اعتبار باشد) می باشد.

ماده دوم: موضوع مورد معامله

در این بخش موضوع مورد معامله که فروش ماشین به شخص خریدار است را بیان میکنیم و مشخص می شود که خردیار به ازای دریافت ماشین چه مبلغی پرداخت می کند. همچنین در این ماده مشخصات ماشین مودر معامله شامل نوع خودرو، سیستم آن، رنگ و مدل آن، شماره شهربانی، شماره موتور، شاسی و بدنه درج می شود.

ماده سوم: مبلغ مورد معامله

در این بخش قیمت و مبلغی که به ازای ماشین داده میشود شمخص می کنیم ونحوه پرداخت اینن مبلغ مشخص می شود.

نمونه: قیمت کل معامله، مبلغ …………………. ریال است که مبلغ …………………. ریال به‌صورت …………………. تحویل فروشنده شد و باقی مبلغ به‌صورت …………………. پس از انتقال قطعی سند خودرو تحویل داده خواهد شد.

در نظر داشته باشید که در این بخش باید مشخص کنید که چه مقدار از مبلغ بصورت نقدی و چه مقدار در چند فقره چک و به چه تاریخ های مشخصی داده میشود. همچنین شماره حساب جهت واریز مبلغ نقدی در این ماده نشوته میشود.

ماده چهارم: شرایط معامله

در این بخش تمامی شروط مربوط به معامله نوشته میشود. در این ماده زمان حضور خریدار و فروشنده در مرکز تعویض پلاک، زمان سند زدن، زمان پرداخت وجه نقد معامله و دیگر شرایط این معامله بیان میشود.

در این ماده تمامی شروطی که برای تسهیل در معامله لازم است را ذکر می کنیم تا در صورت نیاز به راحتی بتوانیم معامله را فسخ کنیم. در ادامه این مقاله به شروط مهم در قولنامه خودرو اشاره می کنیم.

 

شروط مهم در متن قولنامه ماشین

الف: عدم حضور هر یک از طرفین در دفترخانه اسناد رسمی شماره (شماره دفترخانه) در زمان مقرر، عدم ارائه مستندات و مدارک لازم برای تنظیم سند از طرف فروشنده و عدم پرداخت ثمن معامله تا تاریخ (…./…./…..) توسط خریدار موجب فسخ معامله می شود.

نکته: در این بخش ضمن شرایط فسخ قرارداد میتوان مبلغی را جریمه عدم انجام تعهدات تعیین کرد.

ب: در مورد حق فسخ یا عدم وجود حق فسخ کاملا وابسته به توافق طرفین می باشد که این توافق به اشکال مختلفی انجام میگیرد

  • برای هیچکدام از طرفین (خردیار و فروشنده) حق فسخ قرار داده نشود
  • هر دو طرف معامله حق فسخ داشه باشند.
  • یکی از طرفین معامله حق فسخ داشته باشد.
  • هر کدام از طرفین معاکله که قصد فسخ داشته باشد مبلغی به عنوان جریمه پ داخت کند.

پ: تا زمانی که خودرو به خریدار تحویل داده نشده است مسئولیت هر گونه تخلف اعم از راهنمایی و رانندگی، کیفری و مدنی که با استفاده از ماشین مورد معامله انجام گیرد به عهده فروشنده می باشد.

ت: یکی از شروط مهم که در قولنامه حتما باید درج شود بررسی کامل و دقیق  خودرو مورد معامله است و موارد زیر بعد از بررسی نوشته شود.

(خودرو مورد معامله با تمام لوازم موجود و اسناد و مدارک، با رؤیت کامل فنی و بدنه توسط خریدار و کارشناس مورد اعتماد او صورت گرفت و از کمیت و کیفیت آن آگاه است. بنابراین خریدار پس از امضای این قرارداد ادعایی نسبت به عدم سلامت فنی و بدنه خودرو ندارد.)

ث: در بخش انتهایی شروط قولنامه امضا خریدار و فروشنده و شهود درج می شود. به هنگام نوشتن قولنامه حتما از کارین استفاده کنید که قولنامه در دو برگ عینا نوشته شود و تحویل خریدار و فروشنده شود. در متن قرارداد ذکر شود که قرارداد در چند برگ تنظیم می شود.

نمونه های قولنامه دستی و ماشینی

ماشینی

 

 

دستی

هزینه نوشتن قولنامه

معمولا بایت نوشتن قولنامه چه بصورت دستی یا ماشینی واز پیش تایپ شده مبلغی را به نویسنده قولنامه پرداخت می وشد که این مبلغ در بیساری از اوقات با توافق طرفین نعیین میشود. معمولا بین 1 الی 1.4 درصد از قیمت خودرو به نویسنده قولنامه داده میشود که بخشی از این مبلغ را خریدار و بخشی را فروشنده متقبل میشود.

در چه شرایطی می توان مبایعه نامه خودرو را فسخ کرد؟

بعد از انجام معامله ممکن است شرایطی پیش بیاید که شما بخواید معامله صورت گرافته را بهم بزنید و به اصطلاح مبایعنامه رافسخ کنید. باید بدانیم در چه شرایطی حق فسخ قرارداد خودور را داریم.

حقوقدان ها کلمه " خیار" را به جای کلمه "به هم زدن" بکار می برند تا حدود اختیارات را در فسخ قرارداد مشخص کنند. خیار در واقع همان اختیاراتی است که طرفین در معامله دارند.

در ادامه به شرایطی که می توان قولنامه را فسخ کرد می پردازیم.

  1. خیار مجلس: یعنی طرفین معامله هنوز در محل نوشتن مبایعه‌نامه خودرو حضور دارند؛ اما به هر دلیلی، در لحظه آخر از انجام معامله پشیمان می‌شوند.
  2. خیار غبن: شرایطی است که یکی از طرفین معامله متوجه می‌شود که از این معامله ضرر کرده است؛ مثلا فروشنده متوجه می‌شود خودرو را زیر قیمت فروخته و ضرر کرده است؛ اما در بیشتر قراردادها، ذکر می‌شود که همه خیارها ازجمله خیار غبن ساقط شده است.
  3. خیار تدلیس: یعنی فروشنده خودروی خود را بهتر از آن چیزی که هست، نشان می‌دهد و با فریب‌کاری، سعی کند عیب و ایراد خودرو را بپوشاند. اگر فروشنده‌ای به این ترتیب خریداری را فریب دهد، خریدار می‌تواند به‌صورت قانونی قولنامه ماشین را فسخ کند.
  4. خیار شرط: یعنی خریدار و فروشنده شرط کنند که تا مدتی مشخص، می‌توانند قرارداد را فسخ کنند.
  5. خیار تخلف شرط: در این مورد، درصورتی‌که خریدار یا فروشنده شرط کرده باشد کاری انجام دهد؛ ولی آن را انجام ندهد، طرف مقابل می‌تواند طبق قانون قولنامه را فسخ کند.
  6. خیار تأخیر: اگر هنگام معامله خودرو، در مورد زمان پرداخت وجه چیزی در مبایعه‌نامه خودرو ننوشته باشید، فروشنده می‌تواند تا سه روز منتظر باشد که پول را بپردازید؛ در غیر این صورت، معامله فسخ می‌شود.
  7. خیار تعذر تسلیم: این مورد، برعکس مورد قبلی است و شرایطی است که فروشنده به هر دلیلی، نتواند به‌موقع خودرو را تحویل خریدار بدهد. در این حالت، طبق خیار تعذر تسلیم، قرارداد فسخ می‌شود.
  8. خیار شرکت یا تبعض صفقه: اگر معلوم شود خودرویی که فروخته شده، متعلق به دیگری است و مالک به معامله راضی نشود، خریدار می‌تواند یا تمام معامله را به هم بزند یا پول آن مقداری را که متعلق به غیر است، از فروشنده بگیرد.

با آگاهی از مطالب بالا، باید شرایط قولنامه‌ را تنظیم کنید. اگر می‌خواهید با خیال راحت قولنامه ماشین را امضا کنید، باید طوری تنظیم شود که اختیاراتی قانونی در آن لحاظ شده باشد که هم به ‌نفع فروشنده و هم به‌ نفع خریدار باشد و هر دو روی آن توافق داشته باشند. با آگاهی از اختیارات بالا، زمانی که متوجه شدید خودرویی را گران خریده‌ یا ارزان فروخته‌اید یا فروشنده ایرادات خودرو را پنهان کرده است، می‌توانید قولنامه خودرو را فسخ کنید.