دلایل سوت کشیدن لنت ترمز

چرا لنت خودرو به هنگام ترمز سوت می کشد
دلایل سوت کشیدن لنت ترمز

دلایل سوت کشیدن لنت ترمز

با وجود اینکه سر و صدا در خودرو طبیعی می باشد اما وجود صداهای ناهنجار در هر اتومبیلی برای تمامی رانندگان نگران کننده می باشد و بعد از شنیدن صداهای ناهنجار باید به متخصص خودرو مراجعه کرد.

یکی از صداهای ناهنجار و نگران کننده در خودرو سوت کشیدن لنت به هنگام ترمز می باشد که این مسئله علل و دلایل گوناگونی دارد که باید دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

با این بخش از مجموعه مقالات آموزشی اتو گالری حیدر همراه باشد که به بررسی دلایل اصلی سوت کشیدن لنت به هنگام ترمز بپردازیم.

هفت  دلیل اصلی سوت کشیدن لنت ترمز

  • تمام شدن لنت ها

یکی از دلایل اصلی و واضح سوت کشیدن و صدای لنت ها به هنگام ترمزگیری تمام شدن لنت ها می باشد. وقتی لنت ترمز به انتهای خود رسیده باشد و ترمز گرفته می شود اهن لنت به صفحه دیسک برخورد می کند و صدای نابهنجار سوت یا خرخر را ایجاد می کند. در این زمان بلافاصله باید لنت خودرو تعویض شود تا از آسیب زدن جدی به دیسک چرخ جلوگیری شود.

  • لنت نامرغوب و کیفیت پایین لنت

کیفیت پایین مواد و مقدار فلز بکار رفته در لنت تاثیر مستقیمی بر سوت کشیدن به هنگام ترمز دارد. وقتی لنت مورد استفاده از کیفیت پایینی از مواد ساخته شده باشد و یا مقدار فلز به کار رفته خیلی کم یا خیلی زیاد باشد به هنگام ترمز گرفتن لنت سوت می کشد که بلافاصله باید تعویض شود.

  • خط و خش روی دیسک ترمز

درصورتی که بر روی دیسک ترمز خط و خشی ایجاد شده باشد به هنگام ترمزگیری ما صدای سوت لنت را خواهیم شنید. رد صورت خط و خش بر روی دیسک، لنت بطور کامل با دیسک چرخ تماس برقرار نمی کند و موقع ترمز گرفتن لنت سوت خواهد کشید.

  • داغی بیش از حد لنت

دلیلی دیگر برای سوت کشیدن لنت ترمز داغ شدن لنت بهنگام ترمزگیری های پی در پی در ترافیک و مسیرهایی که شیب زیاد دارند. در این هنگام با استراحت دادن به خودرو و سرد شدن لنت مشکل سوت کشیدن لنت ترمز رفع خواهد شد.

  • لبه دار شدن دیسک

گاهی اتفاق می افتد که ما لنت با کیفیتی را به تازگی تعویض می کنیم ولی همچنان به هنگام ترمزگیری لنت سوت می کشد. در اینجا به احتمال زیاد دیسک صفحه ما بر اثر لنت های بی کیفیت قبلی لبه دار شده است که لنت کاملا بر روی صفحه قرار نمیگیرد و باعث سرو صدا و سوت کشیدن لنت می شود. برای رفع مشکل اگر لب پریدگی دیسک کم باشد با تراش دادن مشکل حل میشود و اگر زیاد باشد باید صفحه دیسک را تعویض کرد.

  • خرابی فنر لنت ها

درصورتی که فنر نگهدارنده لنت خراب باشد و لنت ها را به خوبی در جایگاه خود ثابت نگه ندارند، لنت بر روی کالیبر به درستی قرار نمی گیرد و به هنگام ترمز گرفتن لنت ها جا به جا می شوند و صدا تولید می کند. در این صورت باید فنر لنت تعویض شود و لنت مجددا نصب شود.

  • جدا شدن گوشته لنت از آهن لنت

زمانی که گوشته لنت را به آهن لنت وصل می کنیم اگر از چسپ نامناسب استفاده شود و یا حرارت درستی داده نشود، گوشته از آهن لنت جدا می شود و به هنگام ترمز گرفتن لرزش زیادی بین لنت و آهن لنت ایجاد می شود و باعث سر و صدا و سوت کشیدن لنت می شود.(این مورد سریعا باید بررسی شود تا از بروز حوادث دیگر جلوگیری شود.)