تفاوت سیستم تهویه اتومات و دستی خودرو

وظیفه سیستم تهویه خودرو
تفاوت سیستم تهویه اتومات و دستی خودرو

تفاوت سیستم تهویه اتومات و دستی خودرو

سیستم تهویه در خودرو وظیفه ایجاد تازگی و شرایط جوی مناسب برای سرنشینان خودرو را به عهده دارد. و این سیستم مایعی را تا حد بالایی خنک می دارد تا بعد از فشرده شدن وتبخیر فضای خودرو را خنک کند.
 
 

چگونگی کار سیستم تهویه خودرو

سیستم تهویه خودرو با یک کارکرد پیچیده و به کمک  سه دستگاه فشرده ساز، تبادل کننده گرما و فن، هوای خوب و مطبوع درون خودرو را ایجاد می کند.
مراحل کار سیستم تهویه مطبوع خودرو بدنی صورت است که ابتدا مایع خنک کننده از رادیاتور عبور می کند و متراکم می شود و سپس جهت رطوبت گیری وارد خشک کن میشود و در نهایت مایع وارد لوله شده و تحت فشار قرار می گیرد تا به گاز سرد تبدیل شود. این گاز سرد هوای درون فن را خنک می کند و به داخل اتاقک خودرو پمپاژ می کند.
 
دمای داخل اتاقک خودرو بر حالات روانی سرنشینان تاثیر مستقیمی دارد و تنظیم دما با سیستم تهویه مطبوع انجام میشود و در واقع این سیستم ها مدیریت و تنظیم هوای داخل ماشین را نسبت به محیط بیرون انجام میدهند.
با پیشرفت های زیاد در زمینه خودروسازی ما شاهد دو نوع سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و دستی درون خودروها می باشیم که این دو نوع سیستم تفاوت هایی با هم دارند.
 

تفاوت عملکرد سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و دستی

در سیستم تهویه سدتی درجه هوای درون اتاقک خودرو به دمای بیرون از خودرو بستگی دارد و تبخیر کننده ها هوای داخل اتاقک را بطور کامل نمی توانند کنترل کنند و شما دائما باید بصورت دستی متناسب با دمای خارج از اتاقک سیستم تهویه را تنظیم کنید تا به دمای ایده آل برسید. این دور در دانش مهندسی به سیستم حلقه دائمی شناخته می شود و در واقع یکی از نقاط ضعف سیستم تهویه مطبوع می باشد.
در سیستم تهویه اتوماتیک این مشکل رفع شده است. سیستم تهویه اتومات که در واقع یک کولر با امکاناتی متفاوت تر می باشد مشکلات تهویه دستی را نخواهد داشت.
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک که از سیستم حلقه بسته یا بازخوردی بهره می برد این امکان را فراهم می کند تا شما دمای خودرو را تا نیم درجه تنظیم کنید.
در این مکانیزم اطلاعات محیط بیرون بطور مداوم به کنترلر داده می شود تا دمای خودرو را تنظیم کند. به عنوان مثال اگر دمای خودرو را بر روی 18 تنظیم کرده باشید سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک بطور مداوم دمای خروجی را کنترل و اندازه گیری می کند تا با اطلاعات بدست آمده بتواند دمای خودرو را بر روی 18 ثابت نگه دارد.
 

سیستم تهویه اتوماتیک دما را چگونه کنترل می کند؟

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با تغییر ابعاد دمای داخل خودرو را تنظیم میکند. و بوسیله سرعت فن این کار را انجام میدهد بدین صورت که اگر دمای بیرون و داخل اتاقک تفاوت زیادی داشته باشند کنترلر سرعت فن را بیشتر می کند و با سرعت و شدت بیشتری جریان هوای خنک به داخل اتاقک پمپاژ می شود.
 
در خودروهای پیشرفته سیستم تهویه اتومات به کمک حسگرهای خورشیدی هوای درون اتاقک را تنظیم میکند. این حسگرها بر روی داشیورد تعبیه شده است و با سنسورهایی که دارد میزان اشعه های خودرو را اندازه گیری می کند و چنانچه از یک حد معمول بیشتر شود این سیستم دمای داخل اتاقک را تعدیل می کند و تمامی این فرآیند بصورت دستی انجام می گیرد.
اگر دمای هوای منطقه سکونت شما جوی پایدار داشته باشد کافی است به هنگام سوار شدن بر خودرو دما را تنظیم کنید و سیستم تهویه مطبوع کارها را بصورت اتوماتیک انجام می دهد.